zaterdag 5 mei 2018

Een menselijke geschiedenis

Vanmorgen las ik in de Volkskrant een interview met Reza Aslan. Zijn manier om naar godsdiensten te kijken spreekt me aan. Zijn nieuwste boek komt ook ter sprake.

In uw laatste boek, God. Een menselijke geschiedenis, maakt u een scherp onderscheid tussen religie en geloof.

'Religie is geen keuze, geloof is een keuze, de twee zijn absoluut niet hetzelfde. Geloof, zoals ik het in het boek omschrijf is mysterieus, individualistisch, niet in woorden te vatten en nauw verbonden met het bestaan van de mens. Religie daarentegen is een instituut vol regels en normen dat is gemaakt door mensen om een verklaring te geven voor de aangeboren geloofsbelevenis.'

Ik wil er direct meer over lezen en wat is een e-book dan toch makkelijk. Het boek staat al in m'n reader. Ik moet (van mezelf) wel eerst 'De rivier van bewustzijn' van Oliver Sacks uitlezen. Met welke boeken ik op het moment bezig ben, staat overigens in een rubriekje in de rechterkolom.